مختصری درباره چاپ افست

چاپ افست چیست؟

ما در حال انتشار یک سری پست ها هستیم که انواع مختلف فرآیند چاپ را توضیح می دهد. در این پست ، اصول چاپ افست (که به آن لیتوگرافی افست نیز می گویند) را مرور می کنیم. لیتوگرافی افست روش اصلی است که برای چاپ طولانی تر مجلات ، کتاب ها ، کتابچه های راهنما ، بروشورها ، اوراق اداری ، سربرگ ها، پوسترها و برچسب ها و بسته بندی های کاغذی استفاده می شود.

چاپ افست چگونه کار می کند

لیتوگرافی افست یک فرآیند چند مرحله ای است که از صفحات فلزی اچ شده ، جوهرهای ضد آب (به عنوان مثال روغن پایه) ، آب ، سیلندرهای پتو و استوانه های برداشت استفاده می کند. صفحات به این صورت ایجاد می شوند که جوهرهای روغنی فقط به قسمتهایی از صفحه که حاوی تصاویر و متن هستند بچسبند. یک فیلم نازک از آب بر روی مناطق خالی صفحه جوهرهای پایه روغن را دفع می کند.

جوهر روی صفحات ابتدا به یک سیلندر “پتو” با لاستیک بسته بندی شده منتقل می شود. وقتی سیلندر روتختی مرکب روی کاغذ غلت می خورد ، جوهر به کاغذ می رسد.

در حالی که جوهر به سطح کاغذ وارد می شود ، بسیاری از پرسها از سیلندرهای برداشت برای فشار بر روی کاغذ استفاده می کنند. سیلندرهای برداشت نیز به حرکت ورق ها از طریق پرس کمک می کنند. فرآیند چاپ افست نیاز به ساخت صفحات جداگانه و غلتکهای پتویی برای هر رنگ جوهر مورد استفاده دارد.

تنوع مختلف پرس ، صفحه و جوهر برای طول های مختلف اجرا و نیازهای بستر استفاده می شود. به عنوان مثال ، برخی از مطبوعات ممکن است میلیون ها نسخه از یک مجله را چاپ کنند. سایر پرس ها می توانند 250 ورق بزرگ را که تا می شوند برای چاپ بروشورهای چند صفحه ای چاپ کنند.

Web Press: این چاپگرها به طور خودکار کاغذهای گسترده ای را از یک ایستگاه جوهر به ایستگاه دیگر تغذیه می کنند تا زمانی که در هر صفحه از جوهر مناسب استفاده شود. از پرسهای وب به طور معمول برای چاپ 10 هزار نسخه یا بیشتر از اسناد چند صفحه ای مانند مجلات ، کتاب ها و کاتالوگ ها استفاده می شود.

در جبران خنک کننده وب ، جوهر با جذب در کاغذ ثابت می شود.

در جبران وب هیت ست ، جوهر با جذب در کاغذ به علاوه تبخیر در دمای بالا ثابت می شود. پرسهای افست تحت شبکه Heatset چهار تا پنج برابر پرسهای ورقه ای سریعتر هستند و معمولاً شامل تجهیزات تاشو درون خطی می شوند.

Sheetfed Press: این نوع تجهیزات چاپ افست ، ورق های مسطح از قبل برش خورده را از طریق پرس تغذیه می کنند. دامنه سرعت از 5000 تا 20000 برگ در ساعت است. پرسهای ورقه ای می توانند طیف وسیع تری از انواع و ضخامت های بستر را نسبت به پرس های وب تحمل کنند. پرسهای ورقه ای کوچکتر می توانند کاغذهایی به اندازه 4 و 6 اینچ را تحمل کنند. پرسهای بزرگتر می توانند ورقهای حداکثر 40 اینچ و 60 اینچ را تحمل کنند.

قبل از اینکه یک کار چاپ به یک افست برود ، طرحهای صفحه ایجاد شده در رایانه باید توسط انواع جوهرهایی که برای تشکیل هر صفحه استفاده می شوند ، از هم جدا شوند. سالها یک فرایند حکاکی عکس ، فیلمهای جدا شده از رنگ را در صفحات حساس به نور قرار می داد. امروزه سیستم های کامپیوتر به صفحه (CTP) از سیستم های حکاکی لیزری با کنترل دیجیتال برای حکاکی داده های تصویربرداری از پرونده های دیجیتال روی صفحات آلومینیوم استفاده می کنند.

سیستم های CTP باعث کاهش زمان و هزینه ایجاد تنظیم کارهای چاپ افست و بازنگری های لحظه آخری در صفحات شده است. فرآیند پیش چاپ برای چاپ افست اغلب شامل روشهای اثبات دقیق تر مانند اثبات تحمیل است که خریداران را قادر می سازد بررسی کنند که تمام صفحات یک مجله منتشر شده به ترتیب مورد نظر ظاهر می شوند.

جوهر چاپ افست

جوهرهای چاپ افست بسیار متنوعی برای استفاده در انواع مختلف پرس افست در دسترس هستند.

رنگ ها: علاوه بر چهار رنگ فرآیند (فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه) ، اپراتورهای مطبوعاتی می توانند از جوهرهایی استفاده کنند که با رنگهای مشخص شده مشتری با نام تجاری Pantone مطابقت داشته باشد.

فرمولاسیون: برخی از جوهرهای چاپ افست از روغنهای گیاهی مانند روغن سویا یا روغن دانه کتان برای حمل رنگدانه استفاده می کنند. جوهرهای دیگر از مایعات دفع کننده آب استفاده می کنند که با مخلوط شیمیایی مصنوعی ساخته شده اند. .

ویژگی های خاص: برخی از جوهرهای چاپ افست برای تغییر عملکرد جوهر روی کاغذ فرموله شده اند. به عنوان مثال ، چاپ افست را می توان مانند جوهرهای تغییر دهنده رنگ (ترموکروماتیک) ، جوهرهای فلزی ، جوهرهای مغناطیسی یا جوهرهای اشعه ماورا بنفش انجام داد. .

جوهرهای مبتنی بر پلیمر که هنگام قرار گرفتن در معرض نور UV-LED بهبود می یابند محبوب هستند زیرا صاحبان پرسهای ورقه ای را قادر می سازند چاپ فوری خشک را انجام دهند. برای تسریع در روند خشک شدن تحت فشار نیازی به استفاده از پودرهای حرارتی یا اسپری نیست.

با استفاده از جوهرهای UV-LED به درستی فرموله شده و واحدهای پخت UV-LED مناسب ، دستگاه های چاپ افست با ورق می توانند روی مقوا برای بسته بندی ، ورق های مصنوعی غیر متخلخل ، ورق های چند لایه فویل ، ورق های پلاستیکی و طیف بیشتری از سهام کارت و برچسب چاپ کنند.

بسترها

به لطف نوآوری های موجود در جوهرها و بسترهای افست ، چاپ افست می تواند روی طیف گسترده ای از کاغذهای صاف و بافت دار ، مقوا ، کاغذهای مصنوعی مقاوم در برابر پارگی و پلاستیک های مختلف مورد استفاده در کارت های هدیه ، کیف ها ، بسته بندی ها و پاکت ها چاپ شود. برخی از مواد تخصصی موجود برای چاپ افست شامل کاغذهای امنیتی ، کاغذهای بدون کربن برای فرم های تجاری و کاغذهای چند لایه با ورقه های نقره و طلا است.

پرسهای افست وب در درجه اول بر روی کاغذهای ارزان روکش دار و بدون پوشش مورد نیاز برای کنترل هزینه های حجم بالای کتابها ، کتابچه های راهنما ، مجلات و کاتالوگ ها چاپ می شوند اما این مقالات باید به اندازه کافی قوی باشند که در برابر چاپ سریع رول به رول مقاومت کنند. بیشتر مواد مخصوص برای استفاده در پرسهای ورقه ای طراحی شده اند.

مراحل پایان دادن به چاپ افست

نوع تجهیزات تکمیل شده به نوع و حجم انتشارات ، قطعات پست مستقیم ، کتابچه های راهنما ، لوازم التحریر یا بسته بندی تولید شده بستگی دارد.

تجهیزات تکمیل شامل دستگاه هایی برای برش و برش کاغذ ، یا ورق های چاپ شده تاشو ، صحافی ، سوراخ کننده ، لاک زدن ، لمینیت یا برش قالب می باشد. برخی از ورقهای چاپ شده ممکن است به صورت فویل مهر ، سوراخ ، برجسته ، چسب خورده یا برای ارسال از طریق پاکت نامه وارد شوند. برخی از تجهیزات اتمام امکان استفاده از جوهرهای شفاف در برابر اشعه ماورا بنفش را برای دوام بیشتر یا جلوه های تزئینی فراهم می کند.

روندها

با پیشرفت فن آوری های چاپ دیجیتال ، کارایی چاپ افست نیز بهبود یافته است. تولیدکنندگان تجهیزات چاپ افست فرآیندهای پیش چاپ ، نرم افزار و مواد مصرفی را ایجاد کرده اند که به پرسهای افست امکان تولید کارهای چاپ سریعتر و کوتاه مدت را می دهد.

تولیدکنندگان مطبوعات مانند هایدلبرگ در حال توسعه سیستم هایی هستند که اجازه می دهند مراحل بیشتری در فرآیند چاپ و اتمام افست بدون هیچ گونه مداخله توسط یک مجری مطبوعات انسانی اداره شود.

در پست های آینده این مجموعه ، ما در مورد اصول چاپ صفحه ، فلکسوگرافی و انواع دیگر فرایندهای آنالوگ بحث خواهیم کرد. سپس ، ما به روش های مختلف چاپ دیجیتال خواهیم پرداخت.

هیچ نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید و Enter را برای جستجو وارد کنید

سبد خرید
تماس با ما
ارسال پیام
ارتباط در واتساپ